Alice Guy Blache by Emmanuelle Gaume with Alexandra Lamy

Alice Guy Blache by Emmanuelle Gaume with Alexandra Lamy

dimanche 5 octobre 2008

Matrimony"s

Matrimony"s
Vidéo envoyée par aliceguyjr




FRANSKE REGISSØRER
ALICE GUY BLANCHÉ


Alice Guy-Blaché (01.07.1873-24.03.1968) var en pioner filmskaper som var den første kvinnelige direktør i filmselskaper industri og anses å være en av de første direktører av en fiction-film.

Alice Guy Blaché (1873-1968), verdens første kvinnelige filmskaper, var ett av nøkkeltallene i utvikling av narrativ film. From 1896 to 1920 she directed 400 films (including over 100 sychronized sound films), produced hundreds more, and was the first - and so far the only - woman to own and run her own studio plant (The Solax Studio in Fort Lee, NJ, 1910-1914). Fra 1896 - 1920 har hun ledet 400 filmer (inkludert over 100 sychronized lyd filmer), produsert hundrevis mer, og var den første - og hittil eneste - kvinne å eie og kjøre sitt eget studio anlegg (Solax Studio i Fort Lee, NJ , 1910-1914).

Alice Guy ble født til fransk foreldre som var arbeider i Chile, der hennes far eide en kjede av bokhandler. Her mother returned home to give birth to Alice in Paris . Hennes mor returnerte hjem for å gi fødsel til Alice i Paris. For the first few years of her life she was left in the care of her grandmother in Switzerland until her mother came to take her to Chile where she lived with her family for about two years. For første årene av sitt liv, hun var igjen i omsorgen for hennes bestemor i Sveits før hennes mor kom til å ta henne til Chile der hun bodde sammen med sin familie til om to år. She was then sent to study at a boarding school in France and was a young girl entering her teens when her parents returned from Chile. Hun ble deretter sendt for å studere ved et bord skole i Frankrike og ble en ung jente inn i hennes tenåringer når hennes foreldre returnerte fra Chile. However, shortly thereafter, her father and brother both died. Men kort tid etterpå, hennes far og bror begge døde.

I 1894 Alice Guy var ansatt ved Léon Gaumont å arbeide for en fortsatt-fotografering selskap som sekretær. The company soon went out of business but Gaumont bought the defunct operations inventory and began his own company that soon became a major force in the fledgling motion picture industry in France. Selskapet snart gikk ut av business, men Gaumont kjøpte defunct operasjoner inventar og startet sitt eget selskap som snart ble en stor kraft i fledgling filmselskaper industrien i Frankrike. Alice Guy decided to join the new Gaumont Film Company , a decision that led to a pioneering career in filmmaking spanning more than twenty-five years and involving her directing, producing, writing and/or overseeing more than 700 films. [1] Alice Guy besluttet å bli med i den nye Gaumont Film Company, en beslutning som har ført til et banebrytende karriere innen filmproduksjon omfatter mer enn tjuefem år, og involverer henne regi, produksjon, skriftlig og / eller kontrollere mer enn 700 filmer. [1]

From 1897 to 1906, Alice Guy was Gaumont's head of production and is generally considered to be the first filmmaker to systematically develop narrative filmmaking. Fra 1897 - 1906, Alice Guy var Gaumont er leder av produksjon og er generelt ansett for å være den første filmskaper å systematisk utvikle narrativ filmproduksjon. In 1906, she made her first full length feature film, titled The Life of Christ , a big budget production for the time, which included 300 extras. I 1906 har hun laget sin første full lengde spillefilm, med tittelen The Life of Christ, et stort budsjett produksjon for tiden, som omfattet 300 tilleggsfunksjoner. That same year she also made the film La Fée Printemps ( The Spring Fairy ), one of the first movies ever to be shot in color. Det samme året hun også laget filmen La Fée Printemps (våren Fairy), en av de første filmene noensinne å bli skutt i farge. As well, she pioneered the use of recordings in conjunction with the images on screen in Gaumont's "Chronophone" system, which used a vertical-cut disc synchronized to the film. Som vel, hun var en pioner innenfor bruk av opptak i forbindelse med bildene på skjermen i Gaumont "Chronophone"-systemet, som brukes en vertikal-cut platen synkronisert til filmen. An innovator, she employed special effects, using double exposure masking techniques and even running a film backwards. Et nyskapende, hun ansatt spesialeffekter, bruker dobbelt eksponering maskeringsmiddel teknikker og selv kjører en film baklengs.

I 1907 Alice Guy gift Herbert Blaché som ble snart utnevnt produksjonen manager for Gaumont virksomhet i USA. After working with her husband for Gaumont in the USA, the two struck out on their own in 1910, partnering with George A. Magie in the formation of The Solax Company , the largest pre-Hollywood studio in America. [2] With production facilities for their new company in Flushing, New York , her husband served as production manager as well as cinematographer and Alice Guy-Blaché worked as the artistic director, directing many of its releases. Etter å jobbe med ektemannen til Gaumont i USA, de to slo ut på egen hånd i 1910, sammen med George A. Magie i dannelsen av Solax Company, den største pre-Hollywood studio i Amerika. [2] Med produksjonsanlegg for sitt nye selskap i Flushing, New York, hennes ektemann servert produksjon som manager så vel som cinematographer og Alice Guy-Blaché jobbet som kunstnerisk leder, regi mange av sine utgivelser. Within two years they had become so successful that they were able to invest more than $100,000 into new and technologically advanced production facilities in Fort Lee, New Jersey , a place that was quickly becoming the film capital of America and home to many major film studios . Innen to år hadde de blitt så vellykket at de var i stand til å investere mer enn kr 100000 i nye og teknologisk avanserte produksjonsanlegg i Fort Lee, New Jersey, et sted som var raskt i ferd med å bli filmen hovedstaden i Amerika og hjemmet til mange store film studioer. It was commented on in publications of the era that Guy-Blaché placed a large sign in her studio reading "ACT NATURALLY". [3] Det ble kommentert i publikasjoner av den tiden som Guy-Blaché plassert et stort logge på hennes studio lesing "ACT naturlig". [

Alice Guy og hennes ektemann skilt flere år senere, og med nedgang på østkysten film industrien i favør av de mer gjestfri og kostnadseffektiv klima i Hollywood, filmen partnerskap også avsluttet.

Following her separation, and after Solax ceased production, Alice Guy-Blaché went to work for William Randolph Hearst 's International Film Service. Etter hennes separasjon, og etter Solax avsluttet produksjonen, Alice Guy-Blaché gikk til arbeid for William Randolph Hearst s Internasjonale Filmfestival. She returned to France in 1922 and although she never made another film, for the next 30 years she gave lectures on film and wrote novels from film scripts. Hun returnerte til Frankrike i 1922 og selv om hun aldri har gjort en annen film, for de neste 30 årene hun holdt foredrag på film og skrev romaner fra filmen skript. All but forgotten for decades, in 1953 the government of France awarded her the Legion of Honor . Alle men glemt i flere tiår, i 1953 regjeringen i Frankrike tildelt henne Legion of Honor.

Alice Guy-Blaché never remarried and in 1964 she returned to the United States to stay with one of her daughters. Alice Guy-Blaché aldri remarried og i 1964 returnerte hun til USA for å bo hos en av hennes døtre. She died in a nursing home in Mahwah, New Jersey . Hun døde i en sykepleier hjem i Mahwah, New Jersey.

Aucun commentaire: